Увага меншканцям Запоріжжя! Відслідковування транспорту було вимкнено міською владою нібито з безпекових мотивів (хоч аналогічна ситуація з обстрілами не заважала в свій час працювати системам моніторингу у Миколаєві та Харкові). Місцеві чиновники не розуміють, що можливість знати місцезнаходження потрібного транспорту лише сприяє безпеці містян, оскільки вони менше часу будуть знаходитись на зупинці.
Тернопіль. ТОВ "Системний зв’язок" заблокував отримання даних місцезнаходження транспорту Тернополя сторонніми сервісами. Замість того, щоб розвивати здорову конкуренцію та змагатися за рахунок підвищення зручності свого сервісу, зазначена компанія-монополіст діє методами заборон, що лише погіршує можливості для відслідковування транспорту тернополянам та гостям міста. Додаток не є комерційним проектом, кошти від реклами заледве покривають підтримку його роботи та подальші удосконалення. Неодноразові спроби сконтактувати із ТОВ "Системний зв’язок" були ними проігноровані
Для початку – невеличкий лікбез на тему, як працює моніторинг транспорту. На кожен транспортний засіб (далі – ТЗ) встановлюється спеціальний пристрій – GPS-трекер, який за допомогою супутників визначає своє поточне місцезнаходження та кілька разів на хвилину (у кращому випадку, часом інтервали можуть становити хвилину й більше, що не є добре) передає його через мобільну мережу на сервер оператора моніторингу. Цей сервер консолідує інформацію по всіх ТЗ громадського транспорту міста та надає їх стороннім сервісам. Додаток CityBus отримує цю інформацію не безпосередньо з центрального сервера, а за допомогою власного проміжного серверу, на якому дані проходять додаткову перевірку та обробку. Тобто зазвичай схема отримання даних виглядає так:
GPS-трекер на кожному ТЗ → сервер оператора моніторингу (їх може бути декілька) → проміжний сервер → додаток.
У даному ланцюжку є 2 компонента, за які несе відповідальність розробник CityBus – проміжний сервер та безпосередньо сам додаток. Решта компонентів – узагальнено назвемо їх "джерело даних" – компетенція підрядної компанії (приватної або комунальної), яку визначає міська влада для здійснення моніторингу транспорту.
Тепер ми підійшли до суті запитання – чому не весь транспорт наявний у додатку. Як зазначено вище, сам сервіс CityBus складається з двох компонент – одна з них (серверна) ретранслює отриману від джерела даних інформацію, друга (клієнтська) – показує її безпосередньо користувачам у зручному вигляді. Ці компоненти лише трансформують отримані від джерела дані, додатково фільтруючи їх за актуальністю – якщо дані від ТЗ не оновлюються більше 5-10 хвилин, вони вважаються застарілими й не показуються користувачам. Вся актуальна на поточний момент інформація потрапляє у додаток. Тому відповідальність за відсутність транспорту у додатку у переважній більшості випадків лежить на джерелі даних, яке надає дані місцезнаходження громадського транспорту. Конкретних причин може бути багато, найпоширенішими з них є наступні:
- на транспортному засобі взагалі відсутній GPS-трекер. Досить часто перевізники ігнорують розпорядження міської/обласної влади щодо встановлення трекерів та наявності транспорту у моніторингу. Також такі розпорядження можуть не стосуватися певних видів транспорту (напр. приміського), тому перевізники не підключають власний транспорт до системи моніторингу, економлячи кількасот гривень абонплати за рахунок сервісу для пасажирів.
- GPS-трекер встановлений, але він несправний або вимкнений – ще одна досить розповсюджена причина, адже деякі водії вважають, що ввімкнений GPS-трекер призводить до того, що конкуренти бачать його переміщення та забирають пасажирів, тому навмисно вимикають трекер. От тільки в той же час цей ТЗ залишається без тих пасажирів, що постійно користуються моніторингом та не стоять на зупинках в очікуванні транспорту. А таких вже дуже багато і стає дедалі більше – адже сервіс є неймовірно зручним.
- GPS-трекер ввімкнений, але він довго (понад 5-10 хвилин) не передавав дані. Це може бути наслідком відсутності покриття мобільної мережі у місці, де проїжджає ТЗ, або навіть загальних збоїв мережі одного з мобільних операторів.
- Збої на сервері джерела даних. Досить поширена проблема, про неї може свідчити одна з іконок, що може з'являтися у додатку у верхній частині головного екрану, а саме – жовтий трикутник зі знаком оклику (якщо на проміжний сервер додатка не надходять актуальні дані від джерела).
- Людський фактор. Досить часто один і той же ТЗ може курсувати на різних маршрутах впродовж доби чи тижня. За зміну маршруту у системі моніторингу відповідає або безпосередньо перевізник, або диспетчер. Однак часто буває так, що перевізник/диспетчер неналежно виконує свої обов'язки та "забуває" змінити номер маршруту. Такі помилки призводять до того, що ТЗ у додатку хоч і наявний, але з невірно зазначеним маршрутом.
- Проблеми із проміжним сервером – хоч і вкрай рідко, але буває і таке, розробник – не чарівник, а звичайна людина, яка теж може помилятись. Але такі випадки можна перерахувати на пальцях руки. Що ж до самого обладнання – в якості проміжного серверу використовуються надійні хмарні сервіси, перебої на яких якщо й зрідка відбуваються, то дуже швидко виправляються спеціалістами.
Виходячи із зазначеного вище, можна зробити висновок – якщо додаток взагалі не показує транспорт (щоб у цьому впевнитись, можна вибрати всі маршрути) – найбільш вірогідною причиною є збої на сервері джерела даних. Якщо ж транспорт наявний, але не весь, і ви сідаєте в маршрутку, якої не видно у додатку – варто запитати у водія, чому його ТЗ відсутній у моніторингу. Якщо ТЗ оснащений GPS-трекером, можна з високою вірогідністю стверджувати, що саме водій і причетний до відсутності інформації про власний транспорт в додатку.